Průzkum AOOA: Lidé se naučili kupovat i ojeté vozy online, zájem o prověřování servisní historie vrostl o pětinu.

Průzkum AOOA: Lidé se naučili kupovat i ojeté vozy online, zájem o prověřování servisní historie vrostl o pětinu.

Praha 30. března 2021: Přestože celkový prodej ojetých vozů za loňský rok meziročně klesl o zhruba 53 000, průměrná cena ojetiny se zvýšila o 5 % na 234 900 Kč. Nejprodávanějším autem byl diesel s průměrným stářím 9,5 let a nájezdem 162 000 KM. Vyplývá to z aktuálního průzkumu AOOA.

V České republice se v důsledku lockdownů prodalo meziročně o 53 tisíc ojetých vozů méně – celkově 707 000 vozů. Polovinu z nich tvořila auta historicky dovezená ze zahraničí (v loňském roce nebo v předešlých letech). Průměrná cena ojetiny vzrostla o 5 % na 234 900 Kč.

Mezi prodávanými vozy dominovala auta na naftu (55 %) s průměrným stářím 9,5 let a průměrným počtem najetých km 162 000 km. Mezi nejčastější barvy patřily šedé a stříbrné vozy následované černými. Průměrná doba prodeje ojetého vozu se v důsledku vládních omezení vyšplhala na 100 dní. Meziročně se doba prodeje zvýšila o 15 dní.

Uplynulý rok přinesl na trhu ojetin dvě významné změny. Naučil Čechy kupovat ojetiny online a zvýšil jejich preferenci směrem k většímu zavazadlovému prostoru. Jednoduše vzrostl zájem o větší automobily – zejména kombi a SUV,“ říká Jiří Grund, předseda AOOA.

V důsledku nejisté či horší finanční situace změnilo 54% kupujících svůj přístup k nákupu vozu. Více než polovina z nich vůz vybírá déle, 36 procent z nich (tj. pětina ze všech kupujících) hledá levnější auto a třetina (18 % ze všech kupujících) se zaměřuje více na prověření historie vozidla před jeho nákupem. Lidé se více obávají, že by se mohli stát obětí podvodu a koupit si auto se stočeným tachometrem či zatajenou havárií.

Ačkoli ze strany autobazarů a velkých prodejců ojetin zájem o prověřování servisní historie poklesl v důsledku uzavření jejich prodejen, zájem o prověřování ze strany koncových zákazníků se naopak zvýšil o 22 %. Nabídka kvalitních vozů na trhu je nižší, než bývala v minulosti, proto lidé déle vůz vybírají a často prověřují více finálních kandidátů: „Zhruba pětina lidí nám v průzkumu uvedla, že kvůli zvýšenému riziku podvodů a jejich nejisté či horší finanční situaci více dbá na prověření historie ojetého auta před jeho koupí,“ doplňuje Grund.

Prodávat ojetiny online bylo dozačátku prvního lockdownu loni 14. března 2020 téměř nepředstavitelné. I největší prodejci prodávali on-line formou pouze jednotky vozů měsíčně. Nyní jich prodávají tisíce. Zvýšila se i úspěšnost online prodeje. Pokud v dnešní době zákazník kontaktuje prodejce, je už ve většině případů rozhodnutý ke koupi.