Komentář Jiřího Grunda: Elektrická auta jsou časovaná bomba.

Komentář Jiřího Grunda: Elektrická auta jsou časovaná bomba.

Může na trhu uspět produkt, jehož inovační rozvoj tlačí zejména regulace a politická propaganda?

„Elektroautismus“ je zajímavý fenomén. Na jedné straně několik málo vizionářů, kteří chtějí změnit svět. Uprostřed zmatení politici, pro které je cokoli, co nese název EKO/Green/CO2 free důležitější než peněženky vlastních lidí. Na konci mnoho nezodpovězených otázek, které se ve veřejném prostoru nehodí pokládat.

Není to tak dávno, co český finančník Pavel Tykač (a spokojený uživatel automobilu Tesla) v podcastu INSIDER řekl, že supercharger, na kterém baterii svého auta dobije na 80 % za 40 minut, spotřebovává proud o velikosti 200-360 Ampérů. Jen pro srovnání: Standardní rodinný dům má hlavní jistič o velikosti 3 x 20 ampérů, byt v bytovém domě nemá často hlavní jistič větší než 1 x 25 ampérů, obyčejná 220 V zásuvka nedovolí větší průtok elektrického proudu než 16 Ampérů.

Z těchto čísel tudíž jednoznačně vyplývá, že nabíjení osamocené Tesly na superchargeru před obchodem IKEA je zřejmě ok. Ale zkusme si představit, že tam těchto aut bude najednou deset vedle sebe, anebo dokonce padesát či v roce 2030 několik stovek? Dokážeme si představit, jak silný kabel by tam musel pod zemí vést? Či kde se vezme potřebná kapacita a příkon nejen nabíjecích stanic, ale i elektrické sítě jako takové?

Pokud na jedné straně chtějí politici utrácet miliardy z kapes daňových poplatníků na podporu elektromobilismu, měli by stejně tak umět vysvětlit, jak zajistí, abychom mohli tato auta ve veřejném prostoru pohodlně nabíjet, a to v potřebném množství desítek a později i stovek kusů.

Podzemní parkoviště a bezpečnost

Další tématem, o kterém se v souvislosti s elektroautismem jen málo mluví je bezpečnost. Čas od času v médiích slyšíme, že Tesla začala hořet někde Alpách, že ji nešlo uhasit ani za tři dny a že jen 20 milionů EUR stála likvidace ekologické škody způsobená únikem chemikálií z hořící baterie do potoka.

Nabízí se otázka: Máme v ČR definovány např. nějaké protipožární bezpečnostní standardy v souvislosti s parkováním elektroaut v podzemních parkovištích supermarketů? Nemáme! Až tam jednou takové auto při nabíjení chytne, bude to naprostá katastrofa. Uhasit nepůjde a o ztrátách na životech ani nemluvím. Speciální kontejner s vodou, do kterého se musí hořící vrak jeřábem ponořit, tam ani neprojede.

Vedle toho vyzkoušená auta na LPG a CNG do podzemních garáží stále nemohou (kvůli bezpečnosti) zatímco auta na elektriku, jejichž baterie reálně nejdou téměř uhasit, nikoho netrápí.

Dovoz ojetin a neregulace

České republice v souvislosti s elektromobilitou reálně hrozí, že se stane chemickou popelnicí Evropy. Nová auta jsou natolik drahá, že budou běžným lidem de facto nedostupná. Případnou poptávku po elektromobilech bude tedy logicky táhnout v ČR zejména trh ojetých vozidel. Jenomže co reálně znamená ojetý elektro-automobil starý pět let? Jeho baterie už je na konci životního cyklu a jen její ekologická likvidace bude stát minimálně 1 500 EUR. Dalších minimálně 5 tisíc EUR bude stát baterie nová. Skutečně věříme, že si dovezeme ze západu ojeté elektroauto a budeme ochotni do jeho servisu obratem investovat dalších 7 tisíc EUR? Jestliže ale tento servis na elektrické ojetině neproběhne, významně to zvýší bezpečnostní rizika spojená s jeho dalším provozem. Například v podobě vzplanutí staré, a možná i provozem poškozené, baterie.

Budou stanice technické kontroly nějakým způsobem kontrolovat kvalitu baterií ojetých elektroaut? U konvenčních aut přece pravidelně na STK kontrolujeme typové číslo motoru (aby si tam majitel nemohl dát co se mu zlíbí) a kvalitu jeho emisí. Opět téma, které zatím nikdo neřeší…

Nemohu říct, že bych byl zatvrzelým odpůrcem elektromobility. Koncept sám o sobě je inovačně velmi zajímavý a inspirativní. Dokonce jsem aktivním majitelem elektrokoloběžky, která je pro pohyb ve městě velmi šikovným nástrojem. Jenomže rozdíl mezi koloběžkou a autem je zhruba 500 kilogramů baterií.

Nebojme se proto klást otázky. Politici, kteří chtějí konvenční motory zakazovat či omezovat, musí nejprve na tyto otázky umět odpovědět. Jedině pak můžeme mít důvěru, že elektromobilita je skutečně tou správnou cestou a nikolijen slepou uličkou.

Jiří Grund

Elektromobilita je časovaná bomba, říká Jiří Grund | E15.cz