Více než polovina prodaných ojetin má skryté vady. Jejich podíl meziročně roste

Více než polovina prodaných ojetin má skryté vady. Jejich podíl meziročně roste

Přes dvě třetiny kupujících se nezajímá o servisní historii, přičemž záruku na ojetý vůz poskytuje jen pětina prodejců. Více než polovina aut se prodala v roce 2017 v autobazarech a značkových dealerstvích. Průměrná cena vzrostla na 205 600 Kč, průměrné stáří kleslo na 11 let. Vyplývá to z aktuálního průzkumu Asociace obchodu ojetými automobily (AOOA).

Skoro tři čtvrtiny zákazníků si v roce 2017 při koupi ojetého vozu nijak neprověřovaly jeho původ. Menšina, která si vůz prověřovala alespoň trochu, se obrátila na odborníka pouze ve 25 % případů. Možná i to je důvod, že se více než polovina zákazníků potýkala s technickými problémy. Investice do následných oprav ve výši do 20 tisíc korun bylo nuceno vydat 68 % zákazníků, přičemž 25 % zákazníků do opravy investovalo částku do 50 tisíc korun. Nejčastější závady byly v elektronice vozidla (18,8 %), v motoru (13,3 %) a na podvozku (6,1 %). Přibližně 11,5 % zákazníků následně zjistilo, že vozidlo bylo v minulosti havarované.

Ve 13 % případů zákazníci zjistili, že jejich vůz má přetočený tachometr, přičemž dalších téměř 27 % zákazníků nemá jednoznačnou jistotu, že jejich tachometr přetočený není.

Nakládání s reklamacemi se oproti loňsku mírně zlepšilo. Z původních 75 % neúspěšných reklamací v roce 2016 jich v roce 2017 bylo neúspěšných už „jen“ 65 %. Smluvní záruku na ojetý automobil poskytují vesměs jen velká dealerství anebo největší autobazary, a to v délkách 0-6 měsíců. Jen ti největší si také mohou dovolit poskytnout i pojištění závad, které může pokrýt rizika spojená s koupí ojetého vozu až na 24 měsíců.

Základním předpokladem pro udělení záruky na ojetý vůz je jasně prověřený původ a přehledně doložená servisní historie. To dnes nabízejí jen ti největší hráči, neboť dokáží vykupovat kvalitnější vozy s tuzemským původem a zároveň umí rozpoznat triky individuálních dovozců,“ říká Jiří Grund, předseda AOOA a doplňuje: „Tipem pro kupujícího může být vyžadování záruky na vrácení peněz, pokud se u vozu později zjistí problémy s legalitou, jako je například odcizení, likvidace pojišťovnou po totální havárii nebo manipulace s tachometrem.

Z výsledků průzkumu je dále patrné, že doba koupě ojetiny se zkracuje. Už jen čtyři z deseti kupujících vybírají vůz déle než 4 týdny. Do dvou týdnů si vůz vybere 36 % všech zákazníků. Nejvíce lidi zajímá cena (54,3 %), počet najetých km (47 %) a značka (17,1 %). Nejméně budoucí provozní náklady (9,6 %).

V prodeji dominují autobazary (42,5 %), následuje koupě od soukromých osob (33 %), autorizovaní dealeři prodají 13,5 %, dovozy ze zahraničí preferuje 11 % kupujících.

„Největší hrozbu stále představují auta, která mají původ v zahraničí a do ČR jsou dovážena individuálně. Takové vozy jsou nejčastějšími kandidáty na přetočení tachometru či změnu servisní historie. Kupující pak reálně za takový vůz zaplatí o desítky tisíc korun více, než by odpovídalo jeho skutečnému technickému stavu,“ říká Jiří Grund.

O průzkumu: Hlavním cílem průzkumu AOOA bylo analyzovat aktuální stav na trhu s ojetými automobily. Konkrétně jak jsou zákazníci citliví na nástrahy nepoctivých prodejců, jaké jsou jejich preference při výběru vozu a s jakými zkušenostmi se setkali. Průzkum probíhal v březnu roku 2018 formou online dotazování. Účastnil se ho reprezentativní vzorek 1005 zákazníků, kteří si v roce 2017 koupili ojetý automobil.